Wat is redundantie?

Technisch gezien betekent redundantie dat bepaalde voorzieningen meervoudig zijn uitgevoerd. De vorm waarin systemen redundant worden uitgevoerd kan behoorlijk verschillen. Dat beïnvloedt ook de betrouwbaarheid. 

Hoe gaat Adésys om met redundantie?

Het doormelden van kritische alarmen gebeurde traditioneel via analoge telefoonlijnen (PSTN) en ISDN. Vanaf 2019 zal de ouderwetse vaste lijn verdwijnen en zo ook ISDN1/2. In de loop der jaren zijn veel analoge lijnen (ook wel PSTN- of vaste lijnen genoemd) al verdwenen en vervangen door digitale lijnen. Voice Over IP (VoIP) en gsm worden ingezet voor doormeldingen van storingen aan processen en technische installaties.

De beschikbaarheid van deze modernere vormen is vaak minder hoog dan die van de traditionele  telefoonlijnen. Bovendien zorgen de downtime van providers van internet- en gsm-verbindingen en bijvoorbeeld het risico van hangende internet-/VoIP-modems ervoor dat er een extra vangnet moet worden ingebouwd om een waterdicht systeem van telefonische alarmering te verkrijgen.

Om de betrouwbaarheid van telefonische alarmering te garanderen, is één telefoonverbinding vaak niet genoeg. Indien er geen analoge telefoonlijn of VoIP-aansluiting beschikbaar is, kunnen gsm of internet ervoor zorgen dat geen enkele gebeurtenis onopgemerkt blijft.

Netspanning

Internetmodems waarmee belverbindingen worden gerealiseerd, zijn voorzien van een netvoeding. Bij spanningsuitval werkt de modem niet meer en kan er bijgevolg niet meer gebeld of gealarmeerd worden. Onze oplossingen hebben daarom een ingebouwde noodvoeding.

Toonaangevende verzekeringsmaatschappijen raden dit soort systeembewaking aan. Vooral als  het gaat om een kritische installatie.

Neem contact met ons op als u meer wil weten  over redundantie.