Veelgestelde vragen (FAQ's) van de installateur over de Octalarm-Touch

Staat uw vraag er niet tussen?
Neem dan gerust contact op met onze helpdesk. Zij zijn op maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur bereikbaar op telefoonnummer +31 174 794024 of per e-mail via helpdesk@adesys.nl.

Wat is portal.octalarm.com en hoe maak ik een account aan?

Via portal.octalarm.com kunt u de Octalarm Touch beheren en instellen op afstand. Installateurs en eindgebruikers kunnen Octalarm Touch alarmmelders die met internet verbonden zijn op afstand instellen en beheren. Om deze functionaliteit te gebruiken heeft u een bedrijfsaccount nodig op portal.octalarm.com (https://portal.octalarm.com) of een lokaal bedrijfsnetwerk (beheer met IP-adres alarmmelder via webbrowser)

Ga naar https://portal.octalarm.com
• maak een account aan en log in;
• druk in het scherm ‘Apparaten’ op ‘+’;
• vul het serienummer en de koppelcode in.
Deze staan in de Octalarm Touch onder ‘Instellingen’ / ‘Systeem informatie’.

Welke webbrowser heb ik nodig?

Voor het juist functioneren van de webportal adviseren wij om Google Chrome te gebruiken.

Hoe kan ik de Octalarm Touch op afstand via portal.octalarm.com beheren?

In het aangemaakte bedrijfsaccount kunnen Octalarm Touch alarmmelders toegevoegd worden door het serienummer en de koppelcode van de Octalarm Touch in te geven. De melders kunnen op verschillende locaties geïnstalleerd zijn. Nadat de melders zijn gekoppeld kunnen deze door zowel de installateur als de gebruiker, ieder via zijn eigen account en met zijn eigen bevoegdheden, op afstand beheerd worden. De Octalarm Touch moet wel verbonden zijn met internet en de webportal moet ingeschakeld zijn.

Zorg ervoor dat je software versie release 2 hebt geïnstalleerd. Maak per gebruiker in de contactlijst een gebruikersnaam en een wachtwoord aan in de Octalarm Touch. Gebruik deze inlog gegevens bij het instellen op afstand nadat je bent ingelogd op https://portal.octalarm.com

Hoe kan ik de Octalarm Touch via een lokaal bedrijfsnetwerk beheren?

De Octalarm Touch dient via de UTP aansluiting verbonden te zijn met het bedrijfsnetwerk. Via de webbrowser van een pc binnen dat netwerk kan de alarmmelder benaderd worden door het IP adres van de melder in de adresbalk van de browser te typen. Met de gebruikersnaam en het wachtwoord waarmee u geregistreerd staat in de melder heeft u nu toegang tot de melder en kan deze op afstand beheerd worden.

Zie hoofdstuk 9 ‘Instellen op afstand’ van de handleiding Octalarm Touch voor verdere toelichting.

Hoe weet ik of er een nieuwe software update beschikbaar is?

Zorg ervoor dat de Octalarm Touch verbinding heeft met internet en dat de webportal is ingeschakeld. Zodra er op het display van de alarmmelder de melding “er is nieuwe software beschikbaar” verschijnt dan kunnen de gebruikers de update zelf uitvoeren. Het update proces is veilig en duurt ca. 15 seconden, waardoor de alarmering niet lang wordt onderbroken.

De nieuwe functies zijn opgenomen in de handleiding. Deze is te downloaden op onze website (scrol naar ‘Handleidingen’)

Hoe installeer ik een nieuwe software update?

Ga naar instellingen en selecteer software update. Volg de instructies op het display.

Waarom zie ik de nieuwste sofware update niet?

Zorg ervoor dat de Octalarm Touch verbinding heeft met internet en dat de webportal is ingeschakeld. Zodra er een nieuwe software update beschikbaar is zal na enige tijd de melding software update beschikbaar zichtbaar worden op het display van de Octalarm Touch. Als dit niet het geval is dan zou een firewall dit kunnen verhinderen.

Zie hiervoor Infoblad Wat te doen bij een firewall in het bedrijfsnetwerk.

Waarom krijg ik de melding meerdere belpogingen mislukt?

Als er bij een bepaalde communicatie interface vijf of meer oproepen zijn mislukt, dan wordt deze storing actief.
Die teller wordt pas weer op nul gezet, als er weer een geslaagde oproep over deze communicatie interface is geweest.
Dit alarm zorgt ervoor dat alle uitbel mogelijkheden bewaakt worden.
Een niet of onjuist geaccepteerd alarm wordt ook gezien als een mislukte belpoging.

Let op wanneer er gebruik gemaakt wordt van Voicemail.
Als de alarm oproep niet voor een bepaalde tijd geaccepteerd wordt dan gaat deze naar voicemail. Dit wordt ook gezien als een mislukte belpoging.

De melding "meerdere belpogingen mislukt" kan men opheffen door een test oproep te doen vanuit contacten via het communicatie interface dat de foutmelding geeft. Volg de instructies van de test. Als dit medium in orde is zal dit weergegeven worden met "oproep geslaagd" waardoor de alarmmelding wegvalt.

Waar vind ik de PUK code van mijn SIM kaart?

De PUK code is alleen op aanvraag bij Adésys mogelijk. Let er goed op dat de SIM kaart niet geblokkeerd wordt.

Kan een firewall van een bedrijfsnetwerk de verbinding met een Octalarm Touch verhinderen?

In sommige situaties kunnen er problemen optreden met de verbinding met portal.octalarm.com. Dit
wordt meestal veroorzaakt door een firewall in het bedrijfsnetwerk. Dit kan leiden tot een slechte en/of
beperkte verbinding voor de Octalarm Touch, waardoor deze voortdurend berichten naar de server
van Adésys verzendt. De server raakt hierdoor overbelast. Voor u als installateur/eindgebruiker
betekent dit dat het risico bestaat dat de Octalarm Touch geen stabiele verbinding heeft en dus geen VoIP.
Zie infoblad Wat te doen bij een firewall in het bedrijfsnetwerk hoe u dit kunt voorkomen.

Wat moet ik instellen bij het gebruik van een eigen VoIP server?

Zie hoofdstuk “7.4.4. VoIP” en Hoofdstuk “7.4.5. E-mail” van de handleiding hoe u uw eigen SIP en/of SMTP server instelt in de alarmmelder.
Deze instellingen zijn afhankelijk van uw provider. Voor deze gegevens verwijzen wij u naar uw systeembeheerder en/of provider.

Bij later activeren van Octalarm Connect dient u handmatig de e-mail en VoIP server om te zetten naar ‘Octalarm Portal’.

Waarom kan VoIP geen verbinding maken?

Om de VoIP verbinding te activeren is het aan te raden Octalarm Connect te activeren. Zie infoblad Octalarm Connect.
Zorg ervoor dat VoIP is ingeschakeld en Octalarm Portal geactiveerd is. Schakel daarnaast ook de webportal in.

Wordt de Octalarm Touch met simkaart geleverd?

De Octalarm Touch wordt met simkaart geleverd. Deze simkaart is gekoppeld aan de GSM module. Zie Octalarm Connect voor activeren van de simkaart.

Hoeveel ingangen zijn er beschikbaar op de Octalarm Touch?

De Octalarm Touch is in 1 model leverbaar met standaard 8 ingangen. Op veler verzoek is een uitbreidingsmodule, de EM-8001, ontwikkeld. Met deze externe module kan het aantal ingangen van de Octalarm Touch worden uitgebreid naar 16 en zelfs 24 ingangen (maximaal 2 modules per melder). De EM-8001 worden met de Octalarm Touch verbonden via de I/O bus (RS485). Met de software release 2 is de alarmmelder klaar voor deze eventuele uitbreidingen.

Hoe sluit ik een uitbreidingsmodule EM-8001 aan op de Octalarm Touch?

Voor het aansluiten en voeden van de EM-8001 vanuit de Octalarm Touch dient een 4 aderige kabel met 2 pair gebruikt te worden.

Let op! De laatste EM-8001 op de bus zal altijd afgesloten moeten worden met 120 ohm weerstand.
Deze zit intern in de EM-8001 en dit doe je door de ‘R’ en ‘B’ extern met elkaar te verbonden op de schroefconnector.

Zorg ervoor dat de software van release 2 geïnstalleerd is.

Zie document Quickstart Octalarm EM-8001

Mag ik de uitbreidingsmodule EM-8001 in ster-configuratie aansluiten?

Nee, de EM-8001 is niet geschikt voor het aansluiten in een ster-configuratie.
De EM-8001 zal in een bus-configuratie aangesloten moeten worden.
De draden dienen aangesloten te worden op de aansluiting corresponderend met de markering op de frontsticker.

Let op! De laatste EM-8001 op de bus zal altijd afgesloten moeten worden met 120 ohm weerstand.
Deze zit intern in de EM-8001 en dit doe je door de ‘R’ en ‘B’ extern met elkaar te verbonden op de schroefconnector.

Wat is een systeemstoring?

Systeemstoringen zijn alarmen die de werking van de Octalarm Touch beveiligen:

  • Netstoring – bij het wegvallen van de spanning.
  • Interne storingen - een verzameling van storingen die een bedreiging vormen voor de afhandeling van de alarmen: GSM, VoIP/SIP, PSTN, Externe IO (EM-8001) niet bereikbaar, batterijstoring.
  • Het groeperen van veel alarmen tegelijkertijd – de nieuwe functie ‘meerdere alarmen’.
    Elke categorie kan gekoppeld worden aan een (specifieke) oproeplijst.

De nieuwe functie ‘meerdere alarmen’
Met de toevoeging van de EM-8001 uitbreidingsmodules neemt het aantal uit te bellen alarmen toe. Wanneer er meer dan 5 alarmen tegelijk optreden, bijvoorbeeld door spanningsuitval, is het niet zinvol deze alarmen allemaal individueel uit te bellen. In dat geval worden ze gegroepeerd en ontstaat er naast het alarm ‘spanningsuitval’ ook een melding ‘meerdere alarmen’. Wij adviseren dringend deze functie te koppelen aan een urgente oproeplijst.

Zie hoofdstuk 6.2 ‘Systeemstoringen’ van de handleiding Octalarm Touch voor verdere toelichting.

Hoe kan ik een contact toegang geven voor het instellen op afstand?

U kunt bij contacten op de melder zelf, per contact een gebruikersnaam en een wachtwoord aanmaken zodat men op afstand in kan loggen.

Zie hoofdstuk 5. Contacten van de handleiding Octalarm Touch voor verdere toelichting.

Hoe kan ik de Adésys app downloaden?

Installeer de app ‘Adesys Alarm’ via Playstore (Android) of Appstore (iOS).
Log in met uw portal account en geef toestemming om notificaties te ontvangen.

Hoe activeer ik app alarmering en instellen op afstand?

Voor het gebruik van de app ‘Adesys Alarm’ en voor instellen op afstand dient u de Octalarm Touch eerst te koppelen aan uw account op de portal.

Zie 9. App alarmering en instellen op afstand van de handleiding Octalarm Touch voor verdere toelichting.

Wat kan ik doen als de software update is mislukt?

Zorg ervoor dat er een goede en stabiele internet verbinding is. Reset de Octalarm Touch d.m.v. het resetknopje rechts achter de deksel. Nadat het apparaat is opgestart zal de software update na enkele minuten beschikbaar komen in het dashboard van de Octalarm Touch. Volg de instructies.

Kan ik een voorkeur opgeven waarmee de Octalarm Touch uitbelt?

Nee, dat is niet mogelijk.

De Octalarm-Touch rouleert bij het uitmelden automatisch zijn interfaces. Dit is om ervoor te zorgen dat de alarmmelder kan controleren of alle interfaces nog werken.

Bijvoorbeeld: na het opstarten begint de melder bij een alarm met uitbellen via GSM. Nadat deze oproep is geweest verandert de melder automatisch de volgorde en zal hij bij het volgende alarm de oproep uitvoeren met een andere communicatie interface.

Wat kan ik doen als ik mijn wachtwoord van het portal.octalarm.com ben vergeten?

Login op het portal.octalarm.com (https://portal.octalarm.com) en vul het email adres van het gekoppelde account in.
Selecteer nieuw wachtwoord en volg de instructies. Het nieuwe wachtwoord zal naar het email adres gestuurd worden.
Gebruik dit wachtwoord om in te loggen op het portal.octalarm.com of op de melder zelf bij het vraagteken.

Bij GSM staat "Bellen via 4G" uitgeschakeld, klopt dit wel?

Bij gebruik van Octalarm Connect en de meegeleverde simkaart staat VoLTE (bellen via 4G) inderdaad uit omdat dit (nog) niet wordt ondersteund. Indien men een eigen simkaart gebruikt is deze instelling afhankelijk van de telecom provider en/of type abonnement.

Nadat wijzigingen in het PSTN component menu zijn gemaakt lukt het niet meer om via PSTN uit te bellen.

Tot en met firmware versie 2.2.2 worden wijzigingen in het PSTN menu pas overgenomen nadat het PSTN component wordt uitgeschakeld, opgeslagen en daarna weer wordt ingeschakeld.