Snel internet voor het buitengebied? Starlink biedt dé oplossing

Bedrijven (en bewoners) in het buitengebied worden vaak geconfronteerd met beperkte opties voor een goede vaste internetverbinding. De traditionele bekabelde verbindingen via verouderde telefoonlijnen (DSL), bieden vaak niet voldoende stabiliteit en snelheid. En de verbeterde verbindingen via kabel of glasvezel zijn niet altijd beschikbaar in afgelegen gebieden / het buitengebied. Voor het glasvezelnetwerk komt dit omdat internetproviders, vanwege de hoge aanleg- en onderhoudskosten in verhouding tot het aantal potentiële abonnees, het vaak niet rendabel vinden om glasvezel aan te leggen.

Beperkte opties? Tijd voor een nieuwe oplossing

Wanneer er geen glasvezel of (A)DSL beschikbaar is, biedt 4G soms uitkomst. Zo levert Adésys via Octalarm Connect een 4G GSM-verbinding die geschikt is voor alarmering van technische installaties. Deze verbinding biedt echter maar één uitbelmogelijkheid, wat bij kritische processen niet voldoende is. Voor bijvoorbeeld de intensieve veehouderij is vanaf 1 januari 2024 zelfs wettelijk bepaald dat er minimaal twee actieve lijnen beschikbaar moeten zijn voor de alarmering.

Meer informatie: Regels voor alarmsysteem in stallen met kunstmatige ventilatie verscherpt

Voor bedrijven (en bewoners) in het buitengebied is er tegenwoordig een betrouwbare oplossing voor snel internet: Starlink.

De toekomst van draadloos internet in het buitengebied: Starlink

Een innovatieve en betrouwbare oplossing voor snel internet in afgelegen gebieden is Starlink internet. Dit draadloze internetsysteem werkt via Starlink satellieten van SpaceX, die rondom de aarde draaien. Hierdoor is het mogelijk om zelfs in de meest afgelegen regio’s met beperkte 4G/5G-dekking een snelle internetverbinding met lage latency te realiseren.

Wat is Starlink?

  • Draadloos internet via satelliet

  • Ideaal voor gebieden zonder vaste internetinfrastructuur

  • Geschikt voor zowel bedrijven als particulieren

  • Beschikbaar in Nederland

Met Starlink bent u niet langer afhankelijk van verouderde netwerken of onstabiele mobiele verbindingen. De verbinding is snel, stabiel en geschikt voor toepassingen waarbij real time communicatie belangrijk is, zoals VoIP-telefonie en alarmering.

Hoe sluit u een Starlink abonnement af en waar kunt u het kopen?

  1. Meldt u aan bij Starlink: https://www.starlink.com/nl. Kies voor een persoonlijk- of bedrijfsaccount en vul het serviceadres in.
  2. Selecteer een passend starlink abonnement, de benodigde hardware en bevestigingsmaterialen (en reken af).
  3. Installatie en activatie verloopt simpel via meegeleverde Quickstart en installatie app.

Wat kost Starlink internet per maand?

De kosten voor een Starlink internet abonnement hangen af van uw gebruik en locatie. Voor zakelijk gebruik kiest u bijvoorbeeld het Starlink Enterprise abonnement. U betaalt dan:

  • Vanaf €47 per maand voor lokale prioriteit (Local Priority)

  • Of vanaf €241 per maand voor wereldwijde dekking (Global Priority)

  • Eenmalige kosten voor de Enterprise-hardware: €1.181 (inclusief antenne en montagemateriaal)

U sluit eenvoudig een Starlink abonnement af via starlink.com/nl. Binnen enkele dagen heeft u een stabiele verbinding – ook in de meest afgelegen gebieden.

Installatie is eenvoudig. Via de Quickstart-handleiding en app heeft u binnen enkele minuten werkend Starlink internet in Nederland, met lage latency en ondersteuning voor real time toepassingen zoals VoIP en monitoring.

 

Draadloos internet voor het buitengebied is gerealiseerd: hoe nu verder?

Vanaf het moment dat u over draadloos internet beschikt, kunt u een abonnement voor VoIP (Voice over IP) afsluiten. Octalarm Connect biedt u in één abonnement zowel een 4G GSM als een VoIP lijn. Natuurlijk kunt u ook kiezen voor een eigen provider. Let wel op dat deze provider VoIP over 4G aanbiedt en dat de 4G GSM over de LTE-M band gaat.

Meer informatie: Octalarm Connect

Via het draadloze internet beschikt u nu over een 4G GSM verbinding én een VoIP verbinding. Hiermee is uw alarmproces redundant; u belt over 2 lijnen uit.

 

Vragen over starlink internet abonnement of gebruiken in het buitengebied?

Wilt u meer weten over de inzet van Starlink internet in Nederland of hoe u dit kunt combineren met uw technische installaties? Onze helpdesk en verkoopafdeling staan op werkdagen voor u klaar.

Onze helpdesk en afdeling verkoop zijn op maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur bereikbaar.

Helpdesk

Telefoonnummer +31 174 794024 of per e-mail via helpdesk@adesys.nl

Afdeling verkoop

Telefoonnummer +31 174 794022 of per e-mail via info@adesys.nl