Onlangs maakte KPN bekend te stoppen met de dienstverlening op ISDN1, ISDN2 en meervoudige PSTN-lijnen. Per 1 september 2019 houdt het echt op en hoewel dat nog ver weg klinkt is het belangrijk nu al na te denken over de eventuele gevolgen. 

Om te voorkomen dat uw klant na de overstap voor een potentieel levensgevaarlijke situatie komt te staan is het belangrijk vooraf te inventariseren welke installaties in het bedrijf worden gebruikt en hoe deze afhankelijk zijn van ISDN voor de juiste werking ervan.  

Wat te doen met alarmering van Adésys?

Octalarm-T: We komen ze nog regelmatig tegen. Deze apparaten zijn in vrijwel alle gevallen minimaal  10 jaar oud. De betrouwbaarheid van apparaten neemt naarmate ze verouderen sterk af , afhankelijk van de gebruikscondities kan dit zelfs eerder zijn. Ons advies is daarom deze te vervangen voor een Octalarm-IP PG. Deze heeft GSM/UMTS aansluiting zodat de betrouwbaarheid van telefonische alarmering gegarandeerd blijft. 

Octalarm-IP PE: U kunt dit apparaat upgraden door het bijplaatsen van een GSM module. Het apparaat moet na het plaatsen een software update krijgen om te kunnen werken. Deze update vergt een stabiele internetverbinding die niet onderbroken wordt tijdens de upgrade en duurt ongeveer een uur. We adviseren het apparaat bij Adésys te laten upgraden, zo weet u zeker dat het goed gaat. Neem contact op met ons om een afspraak te plannen. 

Octalarm-IP PG: Deze melder heeft reeds twee lijnen, waaronder GSM beschikbaar.  Wanneer u gebruikmaakt van Voice over IP (VoIP), oftewel internettelefonie, zijn er een aantal dwingende aanbevelingen over de aansluiting en het gebruik van overspanningsbeveiliging en noodstroom. Lees hier alles over alarmering via VoIP.

Zeker in het geval van intensieve veehouderij is het heel belangrijk erop toe te zien dat de nieuwe situatie geen invloed heeft op de dekking van verzekeringen. U kunt bijvoorbeeld dit artikel aan uw klant laten lezen en adviseren de voorwaarden van de verzekering goed te bekijken. Natuurlijk kunnen ze ook contact opnemen met ons of de verzekeraar. 

Bijplaatsen apparatuur: Heel regelmatig krijgt onze helpdesk de vraag of apparaten zoals een GSM box bijgeplaatst kan worden. Wij adviseren met klem dat niet te doen. Hoewel het op het eerste gezicht een prima oplossing lijkt, kan het op termijn juist voor grote problemen zorgen:

  • U plaatst weer extra apparatuur dat defect kan gaan en dat niet gedetecteerd kan worden. Alarmering is niet langer betrouwbaar. 
  • Wij hebben geen controle of invloed op deze apparatuur en kunnen u dus niet ondersteunen zoals u van ons gewend bent. 
  • Verzekeraars gaan vaak niet akkoord met een dergelijke oplossing.  Voorkom dat de klant niet gedekt is bij ongeval en raadpleeg de verzekeraar vooraf. 

 

 

Terug naar overzicht