"Door deze meldingen weten wij wat er aan de hand is en kunnen wij bepalen met welke prioriteit een monteur naar de locatie moet.”
Product: SVA alarmmelder - SMS alarmering
Branche: Gebouwbeheer
Alarmering ketelhuizen
Op een koude donderdagmiddag bezoek ik Daniël Stok, contractbeheerder bij Unica, in de Rotterdamse vestiging. Unica is sterk in integrale dienstverlening en heeft zeer uitgebreide expertise op het gebied van energie, ICT, beveiliging en installatietechniek. Ondanks de grootte, met 14 vestigingen, en veelzijdigheid van de organisatie voelt het als een heel Rotterdams bedrijf. Echte nuchtere doeners, vernieuwend en gericht op oplossingen en tevreden klanten. Het team in Rotterdam is verantwoordelijk voor slimme duurzame technieken, zoals WKO (warmte-koudeopslag) specialisten, een Legionellateam, een team experts voor facilitaire techniek.
Ketelstoring en waterdruk
Daniël is als contractbeheerder operationeel en financieel verantwoordelijk voor het klantteam S&O. Zij beheren ongeveer 500 collectieve stookinstallaties die ze allemaal voorzien van continuïteit. Daarnaast verzorgen ze de meerjarenbegrotingen en de verduurzaming van de installaties. Zijn voornaamste zorg is het adviseren over de beste oplossingen die naadloos aansluiten bij de wensen, eisen, regelgeving en eventuele uitdagingen van de klant, met als uiteindelijk doel: hoge klanttevredenheid te realiseren.
Voor de bewaking van ketelhuizen, waar zij bijvoorbeeld in dienst van de VVE of woningcorporatie verantwoordelijk zijn voor het technisch beheer van collectieve ketelhuizen, hebben zij het afgelopen jaar regelmatig de SVA in gezet. Daniël vertelt: “We laten onder andere de ketelstoringen doormelden. Dit werkt zeker besparend indien gebruik wordt gemaakt van VR en HR toestellen. Als een HR toestel in storing is neemt het gas slurpende VR toestel het werk namelijk over. Daarnaast laten we ook de waterdruk doormelden. Hiermee voorkomen we volledige uitval van de installatie, omdat we de instelling dusdanig kiezen dat we ruim voordat de druk echt te laag is geïnformeerd worden. Door deze meldingen weten wij wat er aan de hand is en kunnen wij bepalen met welke prioriteit een monteur naar de locatie moet.”
Eenvoudig en snel monteur aansturen
De SVA stuurt een e-mail met daarin gedetailleerde informatie over de locatie en de vastgestelde overschrijding. De informatie kan elke gebruiker of installateur zelf ingeven. “Wij hebben bijvoorbeeld sleutelnummers en andere informatie over de toegang tot de locatie opgenomen. We beheren honderden locaties met elk een eigen gebruiksaanwijzing. Door de informatie al in de melding op te nemen kunnen wij heel eenvoudig en vooral snel de monteur aan te sturen, “vertelt Daniël.
De geringe investering van de SVA wordt snel terugverdiend, zeker in het geval van de ketelhuizen. Er worden echt grote calamiteiten voorkomen door vroegtijdige melding van problemen. Niet alleen de continuïteit wordt gewaarborgd, een probleem wordt überhaupt niet meer door bewoners opgemerkt. “Door verbeterd inzicht in de situatie en meer proactief te kunnen acteren helpt de SVA bij het waarborgen van betrouwbare installatietechniek én een comfortabel woonklimaat,” vertelt Daniël. “Hiermee behalen we een grote klanttevredenheid en dat is mijn uiteindelijke doel.”