Veelgestelde vragen (FAQ's) over Telecom: netwerk verbindingen en simkaarten

Staat uw vraag er niet tussen?
Neem dan gerust contact op met onze helpdesk. Zij zijn op maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur bereikbaar op telefoonnummer +31 174 794024 of per e-mail via helpdesk@adesys.nl.

Worden de producten met simkaart geleverd?

Dit verschilt per product:

  1. De Octalarm-Touch en SV-productlijn worden met een niet geactiveerde simkaart van Wireless Logic Benelux geleverd.
    1. Bij de Octalarm-Touch wordt de simkaart geactiveerd door het afsluiten van Octalarm Connect (ad € 13,95 excl. btw per maand). U gaat hierbij een overeenkomst aan met Adésys en betaalt het verschuldigde bedrag rechtstreeks. Lees meer over waarom Octalarm Connect afsluiten. In dit informatieblad wordt ook uitgelegd hoe de simkaart geactiveerd moet worden.
    2. Bij de SV-productlijn gaat u een overeenkomst aan met Wireless Logic Benelux. Er worden verschillende abonnementen geboden. Lees meer over deze abonnementen en het activeren van de simkaart.
  2. De Octalarm-IP met GSM-module wordt zonder simkaart geleverd.
Kan ik een prepaid simkaart gebruiken?

Het toepassen van prepaid simkaarten in GSM-alarmmelders wordt sterk ontraden. De apparatuur is niet geschikt om het saldo (lees: beltegoed) van de simkaart te controleren of aan te vullen (lees: opwaarderen). Bij een ontbrekend saldo stopt de alarmering, wat mogelijkerwijs leidt tot schade. Daarnaast is de functionaliteit van een prepaid simkaart beperkter dan bij een abonnementsvorm.

Wat is CSD en waarom wordt het uitgefaseerd?

CSD is een analoge inbel technologie op GSM netwerken en wordt in de M2M wereld al heel lang gebruikt. Door de nieuwere IP-technologie is CSD echter achterhaald. Het onderhouden van de complexe CSD netwerktechniek past niet meer in de strategie van telecom providers en wordt daarom uitgefaseerd.

Wat betekent dit voor u?
Vanaf 01-04-2021 wordt deze techniek niet meer ondersteund en hebben apparaten in het veld voor dataoverdracht hun verbinding met het netwerk verloren. Het is dus zaak om op tijd alle hardware te vervangen door op IP gebaseerde oplossingen.

Lees meer over het vervallen van Circuit Switched Data (CSD) dienst op 2G

Voor welke apparatuur heeft het uitfaseren van CSD gevolgen?

GSM modems met KPN simkaarten die via het 2G netwerk data overdragen via gebelde verbindingen zullen vanaf 1april 2021 niet meer functioneren. Voorbeelden van dergelijke GSM modems zijn:

  • Severa GSM modems
  • Siemens TC35T
  • GSM versies van Octalarm-T en Octalarm-IP alarmmelders bij het aansturen van semafoons

Wanneer dataoverdracht nog steeds gewenst is, dienen dergelijke modems te worden vervangen door GSM modems en alarmmelders met een internet gebaseerde dataoverdracht op basis van GPRS, 3G of 4G. Omdat ook het 2G en 3G netwerk worden uitgezet, hebben 4G modems de voorkeur.

Wanneer wordt 2G/3G uitgefaseerd?

Telecom providers zijn begin 2020 gestart met het uitfaseren van het 3G netwerk. Wanneer uw provider dit netwerk niet meer ondersteunt, hebben onze alarmmelders een automatische terugval naar 2G. Echter, het 2G netwerk van KPN komt per april 2025 ook te vervallen. Hierdoor is de levensduur van oudere type melders beperkt en moeten zij uiterlijk over 5 jaar (eventueel vervroegd) vervangen worden om de veiligheid in uw zeer kritische processen niet in het geding te laten komen.

Lees meer over uitzetten-2g-3g-netwerk-gevolgen-alarmering

Voor welke apparatuur heeft het uitfaseren van 2G/3G gevolgen?

Alleen oudere type melders die niet over kunnen naar het 4G netwerk zullen hier last van ondervinden.

Lees meer over de gevolgen van het uitzetten van het 2G/3G netwerk.

Wat zijn alternatieven voor (oude) alarmmelders die door telecomnetwerkwijzigingen niet meer werken?

Om de veiligheid in (zeer kritische) processen niet in het geding te laten komen, adviseren wij oude apparaten tijdig te vervangen voor een nieuwer type die alarmeert via de (sterk veranderde) hedendaagse digitale telefonienetwerken.

Onze verkoopafdeling adviseert u graag bij het kiezen van het juiste product. Zij zijn op maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur bereikbaar op telefoonnummer +31 174 794022 of per e-mail via info@adesys.nl.

Onze contactgegevens