Veelgestelde vragen (FAQ's) over de SV-productlijn

Staat uw vraag er niet tussen?
Neem dan gerust contact op met onze helpdesk. Zij zijn op maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur bereikbaar op telefoonnummer +31 174 794024 of per e-mail via helpdesk@adesys.nl.

Hoeveel keer wordt de bellijst herhaald?

De bellijst wordt 1 keer van boven naar beneden afgewerkt. Wanneer er geen acceptatie is, wordt de bellijst niet herhaald.

Zijn er SMTP instellingen nodig om een e-mailbericht te versturen?

Nee SMTP instellingen zijn niet nodig. Het invullen van het e-mailadres in de bellijst is voldoende.

Kan ik de melders uit de SV-productlijn op afstand beheren?

Ja via Meetcentrale.nl is het mogelijk om de SVA en de SVL te beheren op afstand. De SVM is niet op afstand te beheren.

De Meetcentrale van Adésys is een cloud platform ter ondersteuning van de SVA alarmmelder en de SVL Weblogger. Door dit platform zijn de alarmen uit technische processen zichtbaar op een smartphone, tablet of pc. Zo heeft u altijd en overal inzicht in de status van uw technische installaties. 

Het koppelen van deze producten aan de Meetcentrale kan eenvoudig door het IMEI nummer in te geven. Dit nummer staat vermeldt op de aansluitsticker. Zodra de koppeling is gemaakt, ziet u de ingangsstatussen van de SVA of SVL op de website van de Meetcentrale.

Op de product pagina Meetcentrale  vindt u meer informatie over dit cloud platform.

Waarom krijg ik via SV-prog geen verbinding met een gekoppelde melder?

Dit kan door verschillende redenen komen:

  1. de netwerk adapter is niet goed ingesteld
    Als gevolg krijgt u de melding ‘geen ethernet kabel aangesloten’ of er verschijnen geen melders in het overzicht.
    Oplossing:
    Door SV-prog te openen en links boven in de hoek te drukken op 'Configuratie' en vervolgens op 'Netwerk adapter' kunt u de juiste adapter selecteren. Voorbeeld Network adapter: Realtek PCIe GBE family controller.

  2. de poorten op uw laptop/pc worden gebruikt/bezet gehouden door een ander programma
    De poorten 8888 (TCP), 57985 (UDP) en 57986 (UDP) moeten open staan voor communicatie met SV-prog.
    Toelichting:

    SV-prog maakt gebruik van poort 8888 (TCP). Deze poort moet vrij zijn op de laptop/pc waarop SV-prog draait. SV-prog verstuurt een broadcast bericht over het netwerk. De SV-lijn luistert dan op poort 57985 (UDP). Als de SV-lijn de broadcast ontvangt, dan stuurt deze een reactie terug naar SV-prog. SV-prog luistert op poort 57986 (UDP). Deze 2 UDP poorten moeten open staan in de firewall.

    Hoe u met Resmon kunt nakijken welk programma poort 8888 gebruikt
    1. start Resmon door de Window-toets gelijk met de R-toets in te drukken. Type 'RESMON' in de geopende 'Uitvoeren' box om dit hulpprogramma te openen
    2. Klik op het tabblad 'Netwerk' en klik op de balk 'Listener-poorten'. Scroll naar Poort 8888 om te zien welk programma deze poort gebruikt. Sluit deze poort.
       

Heeft u nog steeds geen verbinding met een gekoppelde melder?
Neem dan contact op met onze helpdesk. Zij zijn op maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur bereikbaar op telefoonnummer +31 174 794024 of per e-mail via helpdesk@adesys.nl.

Onze contactgegevens

Waarom zie ik via een 1 op 1 verbinding in SV-prog geen melders?

Pc gerelateerde instellingen kunnen ervoor zorgen dat een 1 op 1 verbinding niet werkt. Plaats de pc en de melder uit de SV-productlijn in hetzelfde netwerk om een verbinding tot stand te brengen.

Wordt de SV-productlijn met simkaart geleverd?

De SV-productlijn wordt standaard met een niet geactiveerd simkaart van Wireless Logic Benelux geleverd. Er worden verschillende abonnementen geboden waarbij u een overeenkomst aangaat met Wireless Logic Benelux. 

Lees meer over deze abonnementen en het activeren van de simkaart.

Aanvullende achtergrond informatie

De SV-productlijn gebruikt de nieuwe LTE-M (voluit: LTE Cat-M1) band van het 4G netwerk, speciaal voor Internet of Things (IoT) toepassingen met sterke voordelen:

  1. Zeer goede dekking, ook in gebouwen
  2. Ruime bandbreedte voor het verzenden én ontvangen van data
  3. Ondersteunt sms’en

De juiste sim kiezen is van groot belang voor het goed en veilig functioneren van de Adésys melders. De bijgeleverde simkaart van Wireless Logic Benelux, gespecialiseerd in M2M applicaties, is bewezen succesvol. Aan u de keuze of u gebruik maakt van deze simkaart.

  1. 4G verbinding met verschillende sms-bundels
  2. Melder schakelt automatisch over naar 2G bij uitval van het 4G netwerk
  3. Eenvoudige online activatie zonder dat u op zoek hoeft naar een geschikte LTE Cat-M1 provider
Welke abonnementsvorm sluit ik af en wat zijn de kosten?

De juiste simkaart kiezen is van groot belang voor het goed en veilig functioneren van onze apparaten. Een paar punten waarop gelet moet worden:

  1. De simkaart moet geschikt zijn voor het LTE Cat-M1 netwerk. Deze band ondersteunt namelijk sms’en.
  2. Het toepassen van prepaid simkaarten wordt sterk ontraden.
    De apparatuur is niet geschikt om het saldo (lees: beltegoed) van de simkaart te controleren of aan te vullen (lees: opwaarderen). Bij een ontbrekend saldo stopt de alarmering, wat mogelijkerwijs leidt tot schade. Daarnaast is de functionaliteit van een prepaid simkaart beperkter dan bij een abonnementsvorm.
  3. Wanneer u de alarmmeldingen via sms-berichten wilt ontvangen, raden wij u aan om een sms-bundel toe te voegen aan uw abonnement. Zo voorkomt u onverwacht hoge extra kosten buiten de afgesloten bundel.
  4. Bij de SVM-X56 adviseren wij een simkaart met een vast IP-adres. Door met een vast IP-adres te werken, is de alarmmelder op afstand te benaderen voor het instellen en beheren van de melder.

Kosten voor abonnement en sms-bundels zijn geheel afhankelijk van de provider.

De SV-productlijn wordt standaard met een niet geactiveerde simkaart van Wireless Logic Benelux meegeleverd. Aan u de keuze of u gebruik maakt van deze simkaart. Wanneer u de sim activeert gaat u voor minimaal een jaar een provider overeenkomst aan met Wireless Logic Benelux.

Voor een overzicht van de kosten en de abonnementsvormen verwijzen wij u naar de ‘Quickstart activatie simkaart’.

Wanneer is een melder uit de SV-productlijn aan vervanging toe?

Als richtlijn kunt u aanhouden dat de betrouwbaarheid van melders versneld zal afnemen bij alarmmelders ouder dan 10 jaar. Afhankelijk van de gebruikscondities en de op handen zijnde wijzigingen in de telecomnetwerken kan dit zelfs eerder zijn:

  1. Telecom providers zijn begin 2020 gestart met het uitfaseren van het 3G netwerk. Wanneer uw provider dit netwerk niet meer ondersteunt, hebben onze alarmmelders een automatische terugval naar 2G. Echter, het 2G netwerk van KPN komt per april 2025 ook te vervallen. Hierdoor is de levensduur van oudere type melders beperkt en moeten zij uiterlijk over 5 jaar (eventueel vervroegd) vervangen worden om de veiligheid in uw zeer kritische processen niet in het geding te laten komen:
    1. Severa melders (2G); werken niet meer na april 2025
    2. SV3G-productlijn; werken na april 2025 alleen nog via het vaste internet
  2. KPN is per 1 april 2021 gestopt met de CSD dienst (Circuit Switched Data) van het 2G netwerk. Ook Vodafone heeft naar haar gebruikers aangekondigd per 1 januari 2022 deze dienst op het 2G netwerk niet meer te ondersteunen.
    1. Severa GSM modems werken niet meer voor modemcommunicatie / dataoverdracht.

Met de introductie van onze SV4G-productlijn hebben wij er voor gezorgd dat technische processen veilig en betrouwbaar bewaakt worden en er gealarmeerd wordt bij overschrijdende grenswaarden.

Aanvullende informatie

  1. Lees onze kennisartikelen over dit onderwerp
    1. Kunt u nog vertrouwen op uw huidige alarmmelder
    2. Gevolgen van het uitfaseren van de CSD dienst
    3. Uitzetten 2G en 3G netwerk, wat betekent dit voor mijn alarmering?
    4. Over naar 4G, maar waarom LTE-M?
  2. Bekijk of uw melder nog voor reparatie en service in aanmerking komt
Hoe installeer ik nieuwe features?

Met de laatste versie van de SV-lijn programmeertool (SV-prog) kunt u gekoppelde melders updaten, waarna nieuwe features beschikbaar komen op de melders.

Up-to-date versie van SV-prog: versie 1.2.20.2 Download het zip-bestand

Wat zijn de nieuwe features van softwareversie 1.6.3 van de SV-productlijn?
  1. Netwerk lock (SVA|SVL|SVM)
    Door in het GSM menu bij de provider lock een 2 of resp. een 3 / 4 in te vullen is het mogelijk om de melder vast te zetten op 2G of resp. 3G / 4G.

  2. Verlengde APN gebruikersnaam en wachtwoord (SVA|SVL|SVM)
    De maximale lengte van de gebruikersnaam en wachtwoord van de APN (GSM menu) is aangepast van 15 naar 24 karakters.

  3. Netstoringsmelding voortaan zonder acceptatietijd (SVA|SVL|SVM)
    Bij een netstoring wachtte de melder op de acceptatietijd voor het afhandelen van deze meldingen. In deze nieuwe versie wordt de acceptatietijd bij netstoring genegeerd en is er een hogere zekerheid dat uitstaande alarmmeldingen nog uitgevoerd kunnen worden.

  4. Acceptatietijd nu ook in te stellen bij de Weblogger (SVL)
    Voorheen kon er alleen bij de SVA alarmmelder een acceptatietijd ingesteld worden. Nu is dit ook mogelijk bij de SVL Weblogger.

  5. Extra formaat AT-gestuurd sms versturen (SVM)
    AT+CMGS ondersteunt nu 2 formaten: +31 en 0031.

Last but not least...
Naast nieuwe features is er met name ook gewerkt aan de stabiliteit van de MQTT verbinding over GSM. Deze is met de nieuwe software versie aanzienlijk verbeterd.

Alle nieuwe features zijn, daar waar nodig, opgenomen in de handleidingen (scroll naar 'Handleidingen' en vervolgens resp. naar SVA 4G / SVL 4G / SVM  4G voor het downloaden van de handleidingen).

Hoe kan ik instellingen van een melder uit de SV-productlijn aanpassen?

Dit kan voor alle melders met de SV-lijn programmeertool SV-prog (gratis download). Daarnaast kan de:

  1. SVA en SVL ook beperkt gewijzigd worden via de meetcentrale

    De Meetcentrale van Adésys is een cloud platform ter ondersteuning van de SVA alarmmelder en de SVL Weblogger. Door dit platform zijn de alarmen uit technische processen zichtbaar op een smartphone, tablet of pc. Zo heeft uw klant altijd en overal inzicht in de status van zijn technische installaties. 
    Het koppelen van deze producten aan de Meetcentrale kan eenvoudig door het IMEI nummer in te geven. Dit nummer staat vermeldt op de aansluitsticker. Zodra de koppeling is gemaakt, ziet u de ingangsstatussen van de SVA of SVL op de website van de Meetcentrale.

    Op de product pagina Meetcentrale  vindt u meer informatie over dit cloud platform.

  2. SVM-X56 4G met verschillende configuraties gebruikt worden
    Om de modem eenvoudig en snel in te stellen is voor al deze configuraties een settingsbestand (.svs) beschikbaar. Het betreffende bestand kan met SV-prog in de modem worden geprogrammeerd. Afhankelijk van de configuratie kan het nodig zijn om nog enkele instellingen te maken.

    Een 6-tal veel gebruikte configuraties:
    1. Ethernet communicatie, geen meldingen
    2. Ethernet communicatie, meldingen via sms
    3. Ethernet communicatie, meldingen naar TC ServeCenter
    4. Ethernet communicatie, meldingen via sms en naar TC ServeCenter
    5. Mobiele communicatie, meldingen via sms
    6. Mobiele communicatie, meldingen naar TC ServeCenter en eventueel via sms

In de handleiding van de SVM-X56 staat uitgelegd hoe u de verschillende configuraties instelt. De benodigde configuratie bestanden kunt u op deze website downloaden (scroll naar software instelprogramma's) en in de SVM uploaden.

Kan ik met een SVL een boven- en ondergrens van een analoge ingang bewaken?

Ja, dat kan; per ingang zijn 2 alarmgrenzen in te stellen:

  1. ga in SV-prog naar het menu 'I/O ingangen & uitgangen'
  2. selecteer de betreffende ingang
  3. stel een boven- en ondergrens in
Kan ik een PT100 temperatuursensor op een SVL aansluiten?

Ja, een PT100 temperatuursensor is met een meetwaarde omvormer aan te sluiten op een SVL Weblogger (4G).

De SVL modellen met PT100 ingangen zijn op het moment alleen leverbaar in 3G. Voor de 3G versie met PT100 ingangen attenderen wij u erop dat de levensduur van deze melders beperkt zijn door wijzigingen in de telecomnetwerken. Na 2025 werken deze melders alleen nog via ethernetaansluitingen.

Is de SVM voorzien van een firewall?

Ja, in de SVM is alleen de poort toegankelijk waarop de regelaar is gekoppeld. De overige poorten staan niet open. Daarnaast kan een whitelist aangemaakt worden, waarop de IP-adressen zijn toe te voegen die toegang moeten krijgen tot de modem.

Kan ik een sms-bericht (laten) versturen met een AT-commando?

Ja dat kan via de RS232 verbinding.

  1. Stuur AT '+CMGS=<telnr><CR>' naar de SVM
    Waarbij <telnr> wordt vervangen voor het telefoonnummer van de ontvanger van het sms-bericht in internationaal formaat ( +316... of 00316...)
  2. De SVM reageert met een >
  3. Daarna stuurt u de tekst en als u klaar bent, sluit u af met CTRL-Z

zie paragraaf 6.1.20 van de handleiding voor meer toelichting over het AT+CMGS commando

Welke aansluiting van een SVM-X56 gebruik ik om de regelaar te koppelen?

U gebruikt de RS232 (SUB-d9) aansluiting op de modem om de regelaar aan te sluiten.

Zie hoofdstuk 2 van de handleiding SVM voor meer informatie over het aansluiten van de regelaar.

Als ik de SVM-X56 terug zet naar fabrieksinstellingen ben ik alle instellingen kwijt. Hoe kan ik hem opnieuw instellen?

De SVM-X56 4G kan met verschillende configuraties gebruikt worden. Om de modem eenvoudig en snel in te stellen is voor al deze configuraties een settingsbestand (.svs) beschikbaar. Het betreffende bestand kan met SV-prog in de modem worden geprogrammeerd. Afhankelijk van de configuratie kan het nodig zijn om nog enkele instellingen te maken.

Een 6-tal veel gebruikte configuraties:

  1. Ethernet communicatie, geen meldingen
  2. Ethernet communicatie, meldingen via sms
  3. Ethernet communicatie, meldingen naar TC ServeCenter
  4. Ethernet communicatie, meldingen via sms en naar TC ServeCenter
  5. Mobiele communicatie, meldingen via sms
  6. Mobiele communicatie, meldingen naar TC ServeCenter en eventueel via sms

In de handleiding van de SVM-X56 staat uitgelegd hoe u de verschillende configuraties instelt. De benodigde configuratie bestanden kunt u op deze website downloaden (scroll naar software instelprogramma's) en in de SVM uploaden.

Hoe weet ik wat het vaste IP-adres van de simkaart is?

In het statusscherm van SV-prog ziet u bij 'IP-adres GSM' het vaste IP-adres van de simkaart staan.

Wat is de APN-naam van het KPN netwerk voor een vast IP-adres van een SVM-X56?
  1. APN: advancedinternet
  2. Gebruikernaam: KPN
  3. Wachtwoord: gprs
Wat is de APN-naam van Wireless Logic Benelux voor een vast IP-adres van een SVMX-56?

De APN voor een vast IP-adres bij Wireless Logic Benelux is simpointplus.m2m