Veelgestelde vragen (FAQ's) over Veiligheid

Staat uw vraag er niet tussen?
Neem dan gerust contact op met onze helpdesk. Zij zijn op maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur bereikbaar op telefoonnummer +31 174 794024 of per e-mail via helpdesk@adesys.nl.

Hoe weet ik zeker dat een alarm doorkomt?

Door de melder redundant uit te voeren vergroot u de kans dat alarmen doorkomen.

Uw melder is redundant wanneer deze over verschillende verbindingen alarmeert. Denk aan bijvoorbeeld over GSM en PSTN (gesimuleerde analoge lijn). De vorm waarin systemen redundant worden uitgevoerd verschilt behoorlijk en dat beïnvloedt de betrouwbaarheid net zo veel.

Lees meer over redundantie in alarmering.

Wat als de eindklant telefonisch niet bereikbaar is?

Hoe meer mensen de oproep kunnen ontvangen, hoe groter de kans dat deze werkelijk doorkomt. De ervaring van Adésys leert dat minimaal 4 ontvangers in een oproeplijst voldoende zekerheid geeft dat een alarm doorkomt. Zorg er dus voor dat uw eindklant voldoende personen in een oproeplijst opneemt.

Wanneer voicemail is ingeschakeld ziet een alarmmelder dit als een aangekomen melding. Wanneer voicemail is ingeschakeld ziet een alarmmelder dit als een aangekomen melding en stopt deze met de meldprocedure.

Adviseer ik voor sms of spraak?

Sms heeft als groot voordeel dat u een overzichtelijke en duidelijke tekst ontvangt met informatie over het alarm. Een groot nadeel is dat sms niet altijd betrouwbaar is. De berichten komen niet altijd direct door en dat gebeurd niet uitsluitend rond oud en nieuw. Bij kritische alarmen raden we daarom altijd een telefonische oproep met spraak aan. De ontvanger bevestigt de oproep met een (persoonlijke) code en zo weet u zeker dat iemand het bericht heeft ontvangen.

Bij de Octalarm-Touch raden wij daarnaast aan de gratis app Adésys Alarm te installeren op uw smartphone. Naast het eenvoudig accepteren van een alarm met bijvoorbeeld uw vingerafdruk, uw irisscan of uw smartphone unlock code (afhankelijk van de mogelijkheden van uw smartphone), heeft u ook altijd en overal direct inzicht in de status van uw (gekoppelde) melders en kunt u uw (gekoppelde) melders instellen en beheren op afstand.

Hoe vaak moet ik of mijn eindklant testen of alles nog werkt?

Er is maar 1 manier om te controleren of alles in de alarmketen goed werkt en dat is door regelmatig te testen. Wij adviseren dit eens per maand te doen. Dit doet u eenvoudig door de stekker uit het stopcontact te trekken. U test zo de noodvoeding én het alarmproces.

Download de handleiding van de betreffende alarmmelder voor meer uitleg over het testen bij de verschillende producten.

Wanneer is een alarmmelder aan vervanging toe?

Al sinds 1983 levert Adésys telefonische alarmmelders en modems voor de bewaking van kritische processen en installaties. We zijn gepast trots op het hoge niveau van betrouwbaarheid en lange levensduur van onze producten. Daarom willen wij u goed informeren over de levensduur van onze apparatuur. Het is immers van zeer groot belang dat de producten optimaal blijven presteren.

Als richtlijn kunt u aanhouden dat de betrouwbaarheid versneld zal afnemen bij alarmmelders ouder dan 10 jaar. Afhankelijk van de gebruikscondities en de op handen zijnde wijzigingen in de telecomnetwerken kan dit zelfs eerder zijn. 'Hij doet het toch nog' zou geen reden moeten zijn om uw vermogen met een waarde van tonnen of misschien wel miljoenen te bewaken met apparatuur van soms wel 15 jaar of ouder.

Aanvullende informatie

  1. Lees onze kennisartikelen over dit onderwerp
    1. Kunt u nog vertrouwen op uw huidige alarmmelder
    2. Uitzetten 2G en 3G netwerk, wat betekent dit voor mijn alarmering?
  2. Bekijk of uw melder nog voor reparatie en service in aanmerking komt
Wanneer is een melder redundant?

Uw melder is redundant wanneer deze over verschillende verbindingen alarmeert. Denk aan bijvoorbeeld over GSM en PSTN (gesimuleerde analoge lijn). De vorm waarin systemen redundant worden uitgevoerd verschilt behoorlijk en dat beïnvloedt de betrouwbaarheid net zo veel.

Lees meer over redundantie in alarmering

Welke voorwaarden stelt een verzekeraar aan mijn alarmmelder?

In Nederland zijn een aantal verzekeraars actief die zich specialiseren in het voorkomen en verzekeren van risico’s in de agrarische sector. Verzekeraars stellen een aantal belangrijke eisen aan hun verzekerden. Om misverstanden over de dekking van uw verzekering te voorkomen, is het belangrijk om te weten welke voorwaarden voor uw verzekering gelden. Dit leest u in uw polisblad. De verplichtingen rondom de gekozen melder en de wijze waarop u hiermee omgaat verschilt minimaal per verzekeraar.

Een aantal belangrijke punten vanuit verzekeraars voor u op een rij

  1. Het alarmeringssysteem mag niet afhankelijk zijn van de netspanning maar moet onafhankelijk kunnen functioneren. Het systeem moet daarom voorzien zijn van een eigen accu met voldoende vermogen.
  2. In verband met slijtage worden accu’s om de 2 jaar vervangen.
  3. Alarmapparatuur moet wekelijks worden getest.
  4. Beveilig alarmapparatuur tegen overspanning aan de voeding- en signaalzijde.
  5. De alarmmelding gaat altijd naar minimaal twee telefoonnummers van één of meer personen.
  6. Deze personen treden met betrekking tot de alarmsituatie snel, doeltreffend en adequaat op. Per verzekeraar kan de invulling van snelheidslimieten verschillen.
  7. De kiezer wordt als eerste op het telefoonnet aangesloten, zodanig dat een alarmmelding altijd voorrang neemt op andere aangesloten toestellen.
  8. De netwerken waarover alarmapparatuur kan alarmeren wordt redundant uitgevoerd. (Vaste telefonie en GSM gecombineerd in 1 alarmtoestel).
  9. De kiezer dient te zijn voorzien van een automatische nummerherhaling met acceptatieprocedure.

Lees het totale kennisartikel over Risico’s in de agrarische sector